Els arbres monumentals de la Vall de Gresolet

La Vall de Gresolet als peus del Pedraforca que s'alça sobre la vall, és uns dels actractius del municipi de Saldes. Aquí és troba una fageda preciosa i el Santuari de la Mare de Déu de Gresolet. El bosc va ser protagonista d'una de les primeres campanyes conservacionistes que van tenir lloc a Catalunya, en els anys 1920 i 1921. Però no va estar protegit fins el 6 de maig de 1982 quan va ser catalogat, juntament amb el massís del Pedraforca, com a Paratge Natural d'Interès Nacional pel Parlament de Catalunya i el 15 de juliol de 1983 es va crear el Parc Natural del Cadí - Moixeró que inclou el bosc de Gresolet i el Pedraforca.

Recentment, el 17 d'octubre de 2016 es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) una Ordre de declaració d'arbres i abredes monumentals, a proposta de la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural. Es tracta de 60 arbres de 15 comarques diferents i una arbreda, la Fageda de la Grevolosa (Osona), que passen a gaudir de la protecció i tutela de la Generaltitat. 12 d'aquestes arbres monumentals es troben al municipi de Saldes. Es tracta de l'Avet de les Molleres de Gresolet, el Faig Gros del mateix indret i quatres faigs (I, II, III i IV) del Clot de l'Om, quatres pins (I, II, III, i IV) de la pleta dels Baganessos tambeé a les Molleres de Gresolet de Saldes, a més del Pi del Roc dels Castellots al mateix indret i el Faig Setrill de l'obaga de Grestolet.

Aquesta ruta passa pels arbres monuments més acessibles, a la Vall de Molleres i Gresolet.

Descripció

La ruta comença a la parta baixa de la vall de Gresolet on hi ha la bassa d'aigua i on comença la pista cap al Collell. En aquest mateix punt trobem el indicador de les Molleres i el primer cartell que ens guiarà fins als arbres. En el recorregut per la pista trobem també marques de color blanc i verd del sender local 11, les Molleres.

Pugem per la pista vella cap al Collell que al principi és bastant planera i podem gaudir de les vistes al Pedraforca i del Vall de les Molleres i  poc a poc es va enfilant i el camí s'endinsa al bosc. Més amunt trobem una bifurcació a l'esquerra i veiem un cartell que ens indica el camí cap als primers grans arbres, els quatre faigs del Clot de l'Om. Aquí deixem momentàniament la pista i trobem uns pals indicadors amb marqueses verdoses.

Hem de cruear el torent de les Molleres, saltant de pedra en pedra i arribem als primers grans arbres que estan situats en una zona amb un pendent considerable.  Per desgracia l' hivern de 2017 - 2018 s''en va trencar un d'aquest arbres majestuosos.

Desprès d'haver admirat els quatre faigs, continuem pujant per la fageda seguint els pals indicadors. Passem per un faig buit i arribem de nou a la pista que hem deixat abans, però primer hem de creuar una altra vegada el Torrent de les Molleres.

Continuem pujant per la pista, cap a l'esquerra, fins a trobar una nova bifuració. Aquí veiem un cartell que ens indica el camí al Faig Gros i l'Avet de les Molleres. En aquest punt reapareixen els pals amb les marques verdoses que ens aniran indicant el camí que passa per uns petits prats amb uns pins vells. Aquí sí que caldrà seguir-les amb compta, ja que a vegades el sender queda amgat per la herba.

Anem pujant fins a trobar el magnífic Faig Gros de les Molleres. Aquí també, degut al fort pendent, l'erosió va deixar les seves arrel. Malaurament, aquest faig també es troba en mal estat.

Seguim camí amunt, seguint els pals indicadors i a uns 300 metres trobem l'Avet de les Molleres de Gresolet, és un dels avets més alts de Catalunya. Ara estem a una altitud de 1.630 metres.

Tornem pel mateix camí cap a la pista de les Molleres i la seguim cap al punt d'inici

Per completar aquesta excursió podem també anar a veure el Faig Setrill de la Baga de Gresolet, que no es troba massa lluny. Des del punt d'inici seguim les marques de color taronja del Cavalls del Vent, direcció Coll de la Bena i Gisclareny.

Més amunt creuem la pista i seguint les marques, entrem a la fageda del Bosc de Gresolet i una mic més amunt trobem els pals indicadors amb les marques verdoses que ens porten fins al Faig de la Baga de Gresolet o el Faig Setrill. A la base del tronc surt una branca gairebé de manera horitzontal i després s'inclina cap amunt, creant una forma peculiar, similar a un setrill.

Tornem als nostres passos i seguim la pista cap a l' àrea recreativa i el Santuari de Gresolet des d'on tenim una vista magnifica sobre les Molleres i la cara nord del Pedraforca.

Enllaç a Vall de Gresolet (descripció Punt d' interès)

Vegeu-ne la situació al mapa