De Saldes a Gisclareny

Durada: 2h. 25min.

Saldes
Font del Faig (30 min.)
pista de Gresolet (45 min.)
El Ferrer (55 min.)
Estret de Llúria (1h 5 min.)
Vista de Gisclareny (2 h 5 min.)
Gisclareny (2 h 25 min.)

La sortida és a Saldes, a la plaça Pedraforca. En direcció cap a l'església, que la deixarem a mà esquerra i pel carrer de Sant Martí arribarem al començament de la Canalassa. Girarem a la dreta per un caminet estret que ens portarà, en no gaires metres, a la pista de coll d'Euga.

Seguint per aquesta pista trobarem una cruïlla, continuarem per la dreta i en uns 15 minuts serem al trencall de cal Toniquet. Allà veurem un camí ample que cara avall marxa per la dreta; el seguirem. Uns metres més avall el camí s'estreny i gira a l'esquerra tot vorejant un camp. Arribarem a la font del Faig en uns 15 minuts més.

Passarem per la dreta de la font i continuant avall per un fort pendent, en uns deu minuts més arribarem al torrent de cal Bessó que haurem de travessar. El camí comença a planejar i alcap de 5 minuts arribarem a la casa de cal Bessó. Si continuem el camí per la part de darrere de la casa anirem a sortir -en uns 5 minuts més- a la pista de Gresolet.

Continuant uns minuts per la pista avall es a dir a la dreta, arribarem al refugi del Ferrer. Poc metres abans de la casa travessem el riu per un pont. Just acabar de fer-ho girem a la dreta i creuem un altre rierol. Quan siguem a l'altre costat podem triar, a l'esquerra hi ha el camí de Llúria i a la dreta el camí que ens portaria en uns 15 minuts al monestir de Sant Sebastià del Sull.

En uns 10 minuts arribarem a l'estret de Llúria, on riu i camí passen junts per entremig de dues grans parets de roca. Així que les passem ens enfilarem a la dreta, muntanya amunt. El camí s'enfila força, la vegetació és espessa, hi ha molts boixos, avellaners i algun pi roig. Som a la cara nord i podrem constatar la humitat del terreny veient la molsa que hi ha.

Quan portem una hora de camí arribarem a una carena des d'on podrem veure Maçaners, i just als nostres peus una fita que indica que canviem de terme municipal, serem a Gisclareny. Seguint la direcció tal com pujàvem, en uns 20 minuts serem al veïnat de coll de la Bena (Gisclareny).

Arribarem a les primeres cases de Gisclareny. Aquest és un municipi molt disseminat, que gairebé no té nucli; està constituït per cases aïllades les unes de les altres. De totes maneres, després d'arribar a aquestes primeres cases, podrem continuar per la pista que hi arriba pel costat contrari on hem arribat nosaltres i caminar uns 3 Km fins que trobarem el petit nucli on hi ha l'església, l'ajuntament i alguna casa més.