De Saldes a Gósol, camí Picasso

Distància: 10.27Km

Temps aproximat: 2h 30'

Desnivell: 475 mts

Un dels millors camins per anar de Saldes a Gósol és recorrent el camí Picasso.

Iniciareu la  caminada al nucli de Saldes. Marxareu en direcció oest pel mateix carrer, passant pel costat del barri de Cardina i seguint per una urbanització pràcticament nova. Arribareu a Cal Xic, que el deixareu al nostre darrera per anar a buscar la carretera que porta al mirador. Caldrà que baixeu uns metres fins al trencant que conflueix amb la carretera B-400. En aquest punt haureu d'estar alerta ja que el camí a seguir us quedarà a la vostra dreta de pujada, marcat amb uns petits pals de fusta amb marques grogues.

El camí s'enfila pocs metres per després seguir de pla a través d'uns camps. Després d'uns 5' arribarem a una pista que uneix la B-400 amb els antics magatzems de les mines (pis tercer de la mina). Seguint les marques de color groc, veureu que heu de travessar la carreterata principal per agafar el camí a l'altre costat. Tingueu molta cura en aquest creuament, sobretot si aneu amb nens i si aneu en grup, camineu una persona darrere l’altra, com a mínim, una persona dirigent anirà al davant i un altre dirigent al darrere.

Aquesta zona, anomenada el Xisquer, el camí va quasi enganxat a la carretera, i les marques les anireu trobant a les senyals de tràfic ben bé fins quasi arribar al Coll de la Trapa.

Aquí haureu de tornar a creuar una carretera asfaltada, però aquest cop és secundària i per tan força menys transitada (tret de l'estiu). És la carrertera que porta cap a Coll de Pradell, passant pel Parc d'Aventura Pedraforca, la Pleta de la Vila, la serra d'Ensija i que va en direcció Vallcebre. Un cop creuada divisareu perfectament les marques grogues a l'altre banda on comença a iniciar-se un corriol entre part de bosc i prats, pràcticament resseguint la carretera per sota.

El camí, restaurat, s’enfila pel bell mig del cingle argilós de Coll de la Trapa i baixa al torrent a buscar el camí vell de Gósol per la baga. Aquí trobem un espectacular i impactant paisatge desèrtic causat per un aflorament d’argiles erosionades formant terrers i grieres a causa de l’absència de vegetació. Les tonalitats virolades, vermelloses i ocres, dels afloraments rocosos dominen el paisatge. Sembla prou clar que Coll de la Trapa inspirà Picasso, ja que aquests són els colors que caracteritzen l’obra pictòrica realitzada a Gósol.

A continuació passareu pel costat de les primeres cases del nucli de Feners, com Cal Xixa i Cal Pascual seguint per aquesta pista secundària i travessant la carretera local de Feners, per continuar per la pista. A pocs metres, veureu panells verticals que indiquen GR-107, que haureu de seguir fins a Gósol, pel camí dels Bons Homes o ruta dels Càtars. Així doncs, a partir d'ara us trobareu amb marques grogues (Camí Picasso) i marques vermelles i blanques (GR-107).

Seguidament passareu pel costat del Molí de la Farga, on poc després s'acaba la pista secundària i començen camins i corriols durant tota la resta de trajecte. Arribats al nucli de l'Espà passareu per Cal Blau i Cal Gascó entre altres edificacions ja abandonades. El camí segueix una altra vegada quasi pel costat de la carretera ja deixant enrrera el poblet de l'Espà per anar en direcció cap a Sorribes. En aquest punt la pista comença a descendre un xic fins a converitr-se en un corriol que arriba fins al nucli del poble. Caldrà que aneu seguint les marques  passant pel Cal Perramon, Cal Jou, i arribats a Cal Ros creuareu la carretera local per tornar a agafar el camí que puja lleugerament fins al Cap de la Creu, ja a l’envista de Gósol, on el pintor arribà a finals de maig del 1906.