Serra d'Ensija

AVIS: Amb condicions de neu i gel es desaconsella de pujar per Les Llobateres ja que hi ha zones amb perill d'allaus. Material de seguretat per allaus i relliscades: grampons, piolet i casc.

Dificultat: fàcil sense neu, difícil amb neu

Durada: 3h 45' (aproximadament)

0.8Km 13' Torrent de les Llobateres

2.2Km 1h 4' Cruïlla Creu de Ferro/Serrat Voltor - refugi Delgado Úbeda

3.75Km 1h 48' Creu de Ferro (2283m)

6.77Km 2h 34' Gallina Pelada

10.3Km 3h 45' Font Freda

Senyalització: marca blanca i groga

La Serra d'Ensija és un mirador extraordinari de l'Alt Berguedà. Des del seu cim culminant, la Gallina Pelada, altrament anomenat Cap Llitzet, podreu gaudir de vistes espectaculars cap al Massís del Pedraforca i de la Serra del Cadí cap al vessant nord i dels Rasos de Peguera i el port del Compte cap al vessant sud.

L’excursió a la Serra d’Ensija s’inicia partint de Saldes amb el cotxe per la carretera B-400 de Saldes a Gósol, al Coll de la Trapa agafa la carretera a l'esquerra, en direcció Vallcebre. Aproximadament a un quilòmetre més a dalt de la Pleta de la Vila, a mà dreta està la Font Freda. Hi ha una petita àrea de pàrquing a mà esquerra, on deixarem el cotxe.

Seguiu per la pista paral·lela a la carretera en direcció Vallcebre. A 800m travesseu el torrent de les Llobateres. Gireu a la dreta per la pista de desforestació que us porta fins al jaç del citat torrent. Seguiu-ho riu amunt; normalment el torrent està sec. A mesura que avanceu, el torrent es va encaixonant suaument fins a un punt en què s'eixampla i entra en una petita vall, amb herba i els arbres més buidats. Al final d'aquesta vall el torrent es bifurca en tres braços.

Si seguíssiu pel de la dreta pujaríeu directament per la Pleta de l'Ós cap al pla d'Ensija i el refugi Delgado Úbeda (degudament senyalitzat). Però us proposem que seguiu pel de l'esquerra que marxa en direcció sud-est per anar a parar a l'extrem més oriental de la serra d'Ensija, als peus del Serrat Voltor. Una més amunt hi ha una altra bifurcació, seguiu per la de l'esquerra. Finalment, s'arriba a dalt de la carena. Les vistes són espectaculars en totes direccions. El turó que teniu a la vostra esquerra és el Serrat Voltor. Hi podeu pujar però les vistes no milloren pas les que teniu actualment.

Seguiu cap a la dreta, en direcció oest seguint la carena. Baixareu suaument per tornar a pujar fins a la Creu de Ferro, a 2279m d'altitud. En aquest punt les vistes són espectaculars a 360 graus: Serra del Cadí, Serra del Moixeró, Andorra, Puigmal, Montseny, Montserrat, Port del Compte, Rasos de Peguera, Serra dels Lladres, Serra de Queralt...

Continueu seguint la carena en direcció oest. Baixareu suaument per tornar a pujar. Travessareu la baga de les Llobateres i a mida que acabeu aquest pla veureu que la carena es bifurca; seguiu el braç de la dreta, en direcció nord. Està molt ben marcat per unes fites de pedres. Al final d'aquesta carena, a mà dreta, veureu el corriol que arriba directament pel torrent d'Ensija i que havíeu deixat abans. A partir d'aquí caldrà baixar fins a arribar al refugi Delgado Úbeda.

Per arribar al cim de la Gallina Pelada prengueu el corriol que passa per l'esquerra del refugi. Abans d'enfilar-vos al cim passareu per un coll des d'on es gaudeix de bones vistes de la Vall de Peguera, els Rasos de Peguera,... Finalment, arribareu al Cap de la Gallina Pelada, un mirador amb vistes espectaculars a les zones properes: pobles de Saldes, Gósol, Maçaners,... i a les llunyanes: Cadí-Moixeró, Montseny, Montserrat,...Una vegada escrites les vostres impressions al llibre del cim i contemplat el paisatge, ja podeu iniciar el retorn.

Baixareu pel mateix lloc per on heu pujat fins al refugi, travessareu els plans desviant-vos cap a l'esquerra (nord), hi ha pals de ferro que us guiaran fins al punt d'inici de la baixada.

Durant la baixada veureu la Tosa i les Penyes Altes de Moixeró i la cara sud del Pedraforca, amb el poble de Saldes a la seva falda. El corriol va baixant cada vegada més ben dibuixat. Veureu un turó més punxegut que vorejareu per la seva banda esquerra per seguir un corriol perfectament dibuixat que us portarà fins al costat del torrent de la Font d'Ensija, passant per un bosc cada vegada més frondós fent ziga-zagues pel mig del bosc. Més abaix el camí es torna costerut i ple de pedres. Cal anar en compte amb les torçades de peu i relliscades. Trobareu el torrent de la font Freda que caldrà seguir per la seva banda dreta fins al fons de la vall. On el torrent s'ajunta amb el camí seguiu el braç a la dreta que us portarà fins a la Font Freda, una font amb taules i barbacoes. Baixeu unes escales fins a l'àrea de pàrquing.