Costa Cabirolera des de les Bassotes

Dificultat: Mitja

Desnivell: 1.026m

Distancia: 20Km (dels quals 10 d'ascens i 10 de descens)

Temps estimat: 8:30 hores (en condicions normals, sense pauses), de les quals 4h 40' d'anada

En aquesta ascenció tindrem unes fantàstiques vistes sobre la Cerdanya, part de l'Alt Urgell i la cara nord del Pedraforca, així com també els escarpats cingles rocosos de la cara nord del Cadí. El pic de Costa Cabirolera és el cim mes alt de la comarca del Berguedà amb 2.603.8 metres d'altitud.

La ruta s'inicia al Coll de les Bassotes, des de la pista forestal, que coincideix amb el PR-C 124 de Saldes a Olià, part del GR 107 ( Camí dels Bons Homes) i del GR 150 (sender de gran recorregut de circumval·lació del Parc Natural) de Gisclareny al Collell. Es pot realitzar o bé sortint des de Saldes o de Bagà, per la qual cosa és recomanable l'utilització de cotxe 4x4.

Cal deixar el vehicle a Les Bassotes, aproximadament a 1Km del Collell.  Recordar-vos que aquesta pista forestal té el pas restringit de vehicles en època hivernal per neu i/o gel (consultar al Parc Natural). En el cas que la pista resti tancada, caldrà iniciar la ruta al Mirador de Gresolet, per tant la ruta s'allargarà uns 6 quilòmetres, 1h20' aproximadament.

Una vegada a les Bassotes, cal seguir les marques blanques i grogues que segueix el PR-C 124, fins al Pas dels Gosolans, on també coincideixen amb les marques de Cavalls del Vent (punts de color taronja). En tot el recorregut del PR-C 124, es segueix per l'antic traçat de la pista evitant fer dreceres que provoquen l'erosió del terreny.

Prenent direcció nord-est pel pla dels Toixoners i separant-se del GR 107i GR 150 que continuen per la pista direcció Bagà. El camí continua pujant fort fent ziga-zagues.

Arribant al Prat Socarrat (2.100m d'altitud) el camí segueix ben visible i marcat on per la dreta es pot divisar un torrent sec. Seguidament el camí marca un revolt des del qual es pot veure Josa de Cadí, Gósol i la serra del Verd. Més endevant s'entra a la zona de prats alpins. Travessant en direcció nord-est, el camí continua cap a Serra Pedregosa. Aquesta es passa per l'aresta en direcció nord-est per baixar pel Clot Palomar, seguint el camí pel prat.

S'arriba al Pas dels Gosolans (2.430m), punt de confluència amb el GR 150.1 que per la dreta ve de Coll de Pendís i per l'esquera continua en direcció Josa de Cadí.

Si es volgués arribar fins al refugi de Prat d'Aguiló es continuaria pel mateix PR-C 124 coincidint amb les marques de Cavalls del Vent.

Un cop a Pas dels Gosolans, es continua per les marques del GR 150.1, seguint la serralada sempre en sentit oest i pujant pel seu l'ample llom.

El camí puja pel costat esquerra de la serra fins arribar a Cortal dels Cortils,  una petita barraca de pastors amb molt poca capacitat, ben conservada i amb una llar de foc un xic rudimentària. Al seu costat s'hi troba la font dels Cortils, possiblement a l'hivern completament colgada de neu.

El camí continua encarant-se en direcció oest seguint cap a la coma que dibuixa la típica U de les comes d'origen glacial, fins a sota els pas de Cabirols. A primera vista, tal i com mostra la fotografia, sembla un ascens un tant difícil o complicat, però a mesura que un s'enfila va superant la pendent plena de tarteres. El camí és molt visible ja que superat el primer tram d'ascens cap a Pic de cabirols, es troben diverses edres amb les marques corresponents. L'últim tram, segueix entremig d'una escletxa fins arribar a la part latra de l'aresta. Possiblement a l'hivern sigui de difícil seguiment aquest tram ja que les marques de GR en la roca poden estar completament cobertes per la neu.

Un cop a dalt del pic de Cabirols cal seguir en direcció oest-nord, evitant acostar-se massa a l'extrem dret del cingle. Deixant enrrere les marques que segueixen el GR, en pocs minuts s'assoleix el Pic de Costa Cabirolera de 2.603.8 metres d'altitud, on es pot contemplar les magnífiques vistes a la Cerdanya i l'escarpada cara nord del Cadí.

El descens es realitza desfent el camí d'anada.

Tenint en compte que la ruta esdevé força llarga, recordar-vos que no està permesa l'acampada lliure en tot el Parc Natural del Cadí Moixeró. Per proximitat, si volguéssiu fer la ruta en dues etapes, disposeu del Refugi de Prat d'Aguiló (des del Pas dels Gosolans a uns 45 minuts). Recordar-vos també, que el Cortal dels Cortils no és un refugi de muntanya, és una cabana de pastors, tot i que en extremes condicions pot servir-vos com aixopluc provisional.