Pels voltants del Tossal de Saldes

Distància: 7 Km

Punt d'inici: Cal Xisquet

Temps aproximat: 2,5h

Senyalització: marques verdes i blanques

Aparcament: Cruïlla de Cal Xisquet

Altitud màxima: 1649m

Recomanacions: Al grau de la Bonica cal tenir precaució, ja que hi ha algunes esquerdes i forats que convé evitar. A partir d'aquí té un fort pendent de baixada: cal anar en compte.

La ruta comença a la carretera de l'Obaga, l'antiga carretera de Gósol (estem parlant dels anys 40) que es bifurcava de l'antiga carretera de Saldes després de Maçaners. S'agafa una pista de pujada després del cruse de Cal Xisquet. Es passa pel costat d'antigues cases de pagès, la majoria convertides en cases de segona residència. El principal atractiu d'aquest tram són les vistes del Pedraforca, de la serra del Cadí-Moixeró, Gisclareny i Saldes, des de diferents perspectives a mesura que anem guanyant alçada. A l'entrada de ca l'Espardanyer hi ha una font on podreu agafar aigua, just començar la ruta.

Quan arribeu a una línia d'alta tensió caldrà deixar la pista principal i continuar per una de desembosc cap a la dreta. Una vegada dintre del bosc hi ha una divisió de camins, cal agafar el que va cap a la dreta i des d'on es veuen parets d'antics camps. El camí comença amb una pujada suau cap a la paret rocosa i després salva l'obstacle per una ampla escletxa: és el grau dels Rucs i el seu nom indica amb quin mitjà s'utilitzava.

Després de passar per un pla, el camí torna a pujar pel costat d'un torrent, els panorames van canviant i es tornen cada vegada més agrestos. Arribareu a la collada dels Prats, les pistes que hi trobareu indiquen la importància d'aquest punt com a cruïlla de camins. El camí que heu de seguir no baixa cap a les pistes sinó que continua per sobre, cap a la dreta, per un estret sender. Passareu pel costat de les parets d'una casa abandonada fa molt de temps. Els habitants d'aquesta casa eren els encarregats de conrear els prats d'aquesta zona. Més endevant, el sender desemboca a la pista que haureu de seguir uns 300 metres per tornar-la a deixar entrant cap al bosc per la dreta. És una zona molt tranquil·la que convida a caminar lentament assaborint la pau que s'hi respira. Finalment, el camí surt a un esperó sobre un caos de roques. A l'esquerra veureu el grau de la Bonica, un estret barranc tallat a la roca i la raó de ser del camí. A partir d'aquí el sender baixa pràcticament en línia recta amb fort pendent, i en un tres i no res us plantareu a la pista de sobre el càmping Mirador al Pedraforca.

La tornada cap al punt d'origen es fa per pista de terra i seguidament per l'asfaltada carretera de l'Obaga.

* Si voleu allargar la sortida podeu enllaçar aquesta ruta amb la número 12 de Saldes (Palomera per la font del Bullidor) i arribar fins a les restes del poblat medieval de Palomera. Per això, cal que gireu cap a l’esquerra en arribar a la pista després de baixar el camí del grau de la Bonica. Ben aviat tornareu a trobar les marques verdes i blanques.

** Per diferenciar si un camí era transitable a peu o amb animals cal mirar una sèrie de característiques com l’alçada, el pendent i la manera de salvar els obstacles (directament o fent esses). El camí del grau dels Rucs dóna més volta però el seu pendent és suau, és relativament ample i salva l’obstacle pel punt més fàcil. En canvi, el camí del grau de la Bonica és molt ràpid, però més estret i baixa en línia recta amb fort pendent.